“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”.[Al Hujurat : 6].

Wednesday 8 April 2015

AHLI LEMBAGA PENGARAH GLC TERENGGANU DIMINTA ISYTIHAR HARTA




Satu lagi perkara menarik berlaku di Terengganu. Berlandaskan  prinsio ke 4, Transformasi Terengganu Baharu iaitu Intergriti - bersih luaran dan dalaman maka pendekatan ini dibuat. Pastinya dengan saranan ini akan menjadikan mereka yang bergelar Ahli Lembaga Pengarah akan lebih jujur dalam pekerjaan masing-masing.

Rakyat pula akan lebih meyakini kerajaan yang telus dan bebas dari gejala rasuah. Untuk makluman, Terengganu adalah negeri pertama yang melakukan Ikrar Intergriti Koperat (CIP) yang diketuai oleh Bekas Setiauasah Kerajaan Negeri iaitu Dato' Mazlan Ngah. Diikuti oleh pegawai-pegawai kerajaan yang lain.

Tandatangan CIP ini telah diadakan ketika pelancaran Majlis Perundingan Intergriti Negeri Terengganu yang berlangsung dalam bulan Mac yang lalu. Timbalan Ketua Suruhanjaya Pencegahan SPRM DAto' Muzaffar  Ali yang berucapan di majlis tersebut memuji kerajaan negeri yang begitu komited dalam memastikan tiada korupsi berlaku di sini.

Berbalik kepada saranan penisyitiharakan harta oleh ahli lembaga pengarah GLC Terengganu. Ianya diharap akan membuka mata rakyat akan kesungguh kerajaan menjadikan Terengganu TerBersih satu kenyataan. Maka selepas Ahli -Ahli Yang Berhormat disaran berbuat sedemikian, kini pegawai syarikat negeri dan selepas ini akan turun ke pemimpin-pemimpin peringkat dun pula.

MP14 melihat ini sebagai sesuatu yang amat baik. Tidak pernah sebulum ini kesungguhan sebegini ditunjukkan dimana-mana negeri. Sebagai negeri pertama yang menubuhkan Majlis Perundingan Intergirti, MP14 yakin negeri lain akan mengikutinya pula. Bahkan perlu bagi semua pemimpin peringkat lebih atas berbuat sedemikian.

Pemimpin Barisan Nasional selalu dikaitkan dengan korup oleh pembangkang. Walaupun banyak bukti yang menunjukkan mereka lebih teruk dari itu. Bak kata orang satu jari tunjuk kepada orang tiga empat jari tunjuk diri sendiri. Pemimpin pembangkang juga seharusnya berani berbuat sedemikian bagi membukti diri mereka bersih. Banyak soalan tidak dijawab seperti isu balak di Kelantan . Masih terbayang dimata bagaimana balak balak yang menimpa rumah mangsa banjir akhir tahun lepas. Entah siapa yang punya. Tak ada yang berani mengaku.

MP14 mengambil kesempatan untuk mengucapkan TAHNIAH kepada kerajaan negeri Terenganu yang sentiasa mendahului negeri lain. Semoga segala yang baik akan dibalas baik oleh ALLAH S.W.T. Amin.....

No comments:

Post a Comment